PROGRAM
WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
Szkoły Podstawowej nr 1
im. Tadeusza Kościuszki
w Proszowicach
Rok szkolny 2021/2022
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991r.
nr 120, poz. 526). - Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
- Ustawa z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 875).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
(Dz.U. poz. 1249). - Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół ( Dz. U. z 2002r. Nr 10, poz. 96).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem ( Dz. U. z 2003r. Nr 26, poz.226).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017r. poz. 957).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
(Dz.U. z 2015 r. poz. 1249). - Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356). - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania
i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
(Dz.U. 2017 poz. 1578). - Wytyczne polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.
- Statut Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Proszowicach
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich ( Dz. U. z 2002r. Nr 11, poz.109)
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego ( Dz. U. Nr 111, poz. 535)
- Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. Nr 35, poz. 230 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 roku o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U. z 2003r. Nr 24, poz. 198 )
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych ( Dz. U. z 1996r. Nr10, poz. 55).
Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Proszowicach opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu,
że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców,
jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniem problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą
i profilaktyczną szkoły), - współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
- inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Diagnoza zagrożeń:
Program wychowawczo-profilaktyczny został zmodyfikowany opracowany na podstawie diagnozy sytuacji dydaktyczno-wychowawczej
w Szkole Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Proszowicach w roku szkolnym 2021/2022 z użyciem narzędzi:
- ankiety dla uczniów, rodziców;
- rozmowy indywidualne z nauczycielami, uczniami i rodzicami;
- obserwacja środowiska szkolnego, rówieśniczego i rodzinnego uczniów;
- analiza osiągnięć szkolnych uczniów i absolwentów;
- analiza dokumentacji szkolnej dotyczącej interwencji wychowawczej sporządzona przez wychowawców klas, pedagoga szkolnego
i dyrektora szkoły;
- inna dokumentacja;
Program uwzględnia kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
Analiza wyników badań na podstawie opisu diagnozy potrzeb według analizy czynników chroniących oraz czynników ryzyka występujących w szkole:
a) mocne strony szkoły:
- etat bibliotekarza;
- etat pomocy nauczyciela;
- dobrze rozwinięty szkolny system wsparcia dla dziecka i rodziny;
- działania charytatywne;
- osiągnięcia uczniów w różnych konkursach;
- liczne działania w zakresie wolontariatu;
- wykształcona kadra nauczycielska;
- wystarczająca ilość pomieszczeń, jednozmianowość;
- zapewnienie uczniom bardzo dobrej opieki i bezpieczeństwa;
- możliwość indywidualnego podejścia do ucznia – nauczyciel dostępny dla ucznia;
- prowadzenie zajęć wymagających wsparcia specjalistów: zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, rewalidacyjne, inne specjalistyczne;
- prowadzenie innych zajęć z pomocy psychologiczno – pedagogicznej: zajęcia z uczniem zdolnym, zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się;
- aktywnie działająca strona internetowa szkoły;
- patron szkoły i sztandar jako symbole jednoczące uczniów, nauczycieli i rodziców;
- zapewnienie dobrej atmosfery i klimatu radosnej szkoły;
- zapewnienie uczniom gorącego posiłku;
- świetlica szkolna;
- świetlica środowiskowa prowadzona ze środków Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- dobrze doposażona szkoła w pomoce dydaktyczne;
- zaangażowanie rodziców w przygotowanie i opracowanie programu profilaktyczno - wychowawczego;
b). słabe strony:
- przeciętna motywacja uczniów do nauki;
- liczne klasy;
c) czynniki chroniące:
- zwiększenie atrakcyjności procesu nauczania przez stosowanie nowych innowacyjnych metod nauczania i oceniania;
- ścisła współpraca ze środowiskiem lokalnym;
- duże poparcie środowiska lokalnego dla działań podejmowanych przez społeczność szkolną;
- promowanie szkoły w środowisku i upowszechnianie jej osiągnięć;
- pozyskiwanie środków na wsparcie rozwoju edukacji poprzez uczestniczenie w programach i różnych projektach;
- zwiększenie dochodów własnych szkoły;
d) w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom:
- duża spójność i wrażliwość rówieśnicza w zakresie przeciwdziałaniu demoralizacji społecznych;
- prowadzenie działań o charakterze profilaktycznym;
- diagnoza środowiska rówieśniczego pod kontem występowania grup destrukcyjnych;
- duże poczucie monitorowania środowiska dziecka przez rodziców;
- w środowisku uczniowskim nie zdiagnozowano osób eksperymentujących z używkami;
e) czynniki ryzyka:
- czynnik ludzki: niechęć, strach, zmęczenie w podejmowaniu nowych wyzwań i obowiązków, wymiany doświadczeń i ciągłego dokształcania
się, aby sprostać wyzwaniom szkoły XXI wieku;
- zdobyte w czasie szkoleń wiadomości i umiejętności mogą nie zostać przeniesione na grunt szkoły i stosowane w praktyce;
- tradycyjne spojrzenie na nauczanie, niechęć do stosowania nowatorskich rozwiązań dydaktycznych;
- niż demograficzny;
- wzrost deficytów rozwojowych u uczniów;
- długofalowe skutki edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze wynikające z zdalnego nauczania;
f) w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom:
- w środowisku uczniowskim pojawiają się osoby mające kontakt ze środkami psychoaktywnymi;
Badanie klimatu społecznego wśród uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Proszowicach. Badaniem objęto również grono pedagogiczne oraz środowisko rodzinne uczniów:
Cel badania: zbadanie, jak uczniowie szkoły podstawowej postrzegają to, co dzieje się w ich klasie, szkole, najbliższym otoczeniu.
Technika badania: ankieta
Sposób przeprowadzenia badania: Dystrybucja ankiet wśród poszczególnych oddziałów klasowy.
Jakościowe wyciągnięcie wniosków oraz postawieniu rekomendacji do dalszej pracy profilaktyczno - wychowawczej ukierunkowanej na pracę
z dziećmi i młodzieżą.
Na podstawie analizy ilościowej i jakościowej, będącej wynikiem pomiaru za pomocą ankiet, skierowanych do uczniów i rodziców wysuwa się następujące wnioski:
W obszarze diagnostycznym skierowanym do uczniów:
- Uczniowie postrzegają środowisko szkolne jako bezpieczne dla życia i zdrowia;
- Zdecydowana większość uczniów, zauważa zachowania ryzykowne w swoim otoczeniu w postaci:
a) spędzania dużej ilości czasu w sieci internetowej;
b) bycia pochłoniętym przez telewizję:
c) uczniowie poza szkołą mają kontakty rówieśnicze z osobami spożywającymi alkohol, palącymi papierosy;
d) część dzieci wskazuje, jako problem złą relację i kontakty z rodzicami;
e) uczniowie dostrzegają negatywne skutki oddziaływania stresu i nieumiejętności radzenia sobie z nim;
f) uczniowie sygnalizują, iż doświadczają w swoim najbliższym otoczeniu rówieśniczym wulgaryzmów;
- Przyczyną podejmowania zachowań ryzykownych przez dzieci i młodzież w opinii uczniów najczęściej jest:
a) ciekawość;
b) stres;
c) problemy w nauce;
d) chęć zaimponowania rówieśnikom;
e) wpływ grupy;
f) dostęp do używek;
g) przypadek;
- Uczniowie mają zdecydowane poczucie bycia osobami asertywnymi w relacjach rówieśniczych również w sytuacjach gdy występują zachowania ryzykowne.
- W sytuacji pojawienia się problemów, uczniowie rozmawiają o nich z rodzicami, przyjaciółmi, sygnalizują także problemy w szkole wychowawcy, nauczycielom, pedagogowi.
- Uczniowie nie sygnalizują żadnych problemów, które w jakiś szczególny sposób należy poruszyć na zajęciach w szkole, jednocześnie uczniowie widzą potrzebę prowadzenia systematycznych rozmów na lekcjach wychowawczych dotyczących:
a) radzenia sobie z emocjami;
b) radzenia sobie z przemocą, agresją;
c) problemów związanych z dojrzewaniem;
7. Wśród swoich potrzeb, dotyczących aktywności środowiska szkolnego, uczniowie sygnalizują chęć uczestnictwa w wycieczkach,
akcjach wolontariackich, dyskotekach szkolnych;
W obszarze diagnostycznym skierowanym do rodziców:
- Rodzice skupiają swoje propozycje związane z realizacją programu profilaktyczno - wychowawczego wokół takich zagadnień jak:
a) przemoc i agresja;
b) emocje i radzenie sobie z nimi;
c) problemy z dojrzewaniem;
d) problemów wynikających z wcześniejszej realizacji nauczania w formie zdalnej;
- Rodzice wskazują na potrzebę kontynuowania działań z uczniami w zakresie:
a) prowadzenia pogadanek;
c) wycieczek
- Dodatkowe działania szkoły, w zakresie profilaktyki, w opinii rodziców, powinny uwzględniać cykle spotkań edukacyjnych skierowanych również do nich.
- Z informacji uzyskanych od rodziców jednoznacznie wynika, iż ich dzieci czują się w szkole bezpiecznie, zgłaszają rodzicom problemy
a dotyczą one:
a) konfliktów z rówieśnikami;
b) wulgarnego słownictwa
c) sytuacji stresowych i lękowych związanych ze szkołą;
- W sytuacji powrotu do nauki zdalnej, w zakresie realizacji programu profilaktyczno - wychowawczego, rodzice oczekują wsparcia dzieci przez wychowawców i pedagoga szkolnego, jednocześnie wyrażają zadowolenie i pozytywnie oceniają dotychczasowe działania szkoły.
- Rodzice posiadają pełny dostęp do zasobów cyfrowych za pośrednictwem internetu.
- Na podstawie analizy ankiet wynika, iż część rodziców bierze udział w pracach na rzecz szkoły.
- Z informacji uzyskanych od rodziców wynika, iż mają oni pełną świadomość, jakie zagadnienia są poruszane na zajęciach wychowawczych.
Rekomendacje do realizacji w planach wychowawczych na rok szkolny 2021/2022:
- Nadal otaczać uczniów opieką i wsparciem, szczególnie uczniów którzy czują się zestresowani, o szczególnych potrzebach emocjonalnych;
- Prowadzić rozmowy dotyczące nabywania umiejętność związanych z organizacją czasu wolnego.
- Wypracowywać, uświadamiać, utrwalać postawę asertywną u uczniów;
- Doskonalić szkolny system wsparcia dla dziecka i rodziców;
- Wsłuchiwać się w głos uczniów związany z organizacją przestrzeni społecznej w naszej szkole.
- Ściśle współpracować z rodzicami w przypadku wystąpienia sytuacji trudnych wychowawczo.
- Podejmować działania w zakresie zwiększania kompetencji rodzicielskich ukierunkowanych właśnie na rodziców.
- Angażować i eksplorować potencjał rodziców na rzecz społeczności szkolnej.
Wnioski i zalecenia ogólne:
Przytoczone dane z badań wskazują, że planując działania należy położyć nacisk na kształtowanie wspierającego środowiska szkolnego, rozwijanie kompetencji wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, przebudowę relacji interpersonalnych w szkole, przeciwdziałanie przemocy i uzależnieniom, kształtowanie postaw akceptujących różnorodność, tworzenie warunków do otwartego dialogu i skutecznej współpracy kadry pedagogicznej z rodzicami i uczniami, działań rozwijających profilaktykę rówieśniczą i profilaktykę zintegrowaną. Realizacja tych celów wymaga prowadzenia stałych, konsekwentnych, kompleksowych działań w środowisku lokalnym i szkolnym, budowania koalicji, współpracy między różnymi instytucjami. Działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa w szkole i placówce powinny:
1)Być oparte na aktualnej i rzetelnej wiedzy z zakresu wychowania i profilaktyki, w tym skutecznych strategiach profilaktycznych;
2)Być oparte na rzetelnej diagnozie problemów, potrzeb i zasobów występujących w konkretnej szkole i placówce, a więc odnosić
się do danego środowiska szkolnego i jego aktualnej sytuacji;
3)Stanowić integralną część programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
4)Być realizowane przez całą społeczność szkoły i placówki, przy współpracy z instytucjami i podmiotami, które mogą wspierać działania szkoły lub placówki w środowisku lokalnym.
Kształtowanie zdrowego, wspierającego środowiska szkolnego powinno być realizowane przez:
1)Przekazywanie wartości i norm społecznych;
2)Budowanie przyjaznego klimatu w klasie i w całej szkole, budowanie wspierających relacji między nauczycielami, uczniami i rodzicami;
3)Realizowanie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w szkole;
4)Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odmiennych kulturowo i wielojęzycznych;
5)Kształtowanie umiejętności życiowych u uczniów;
6)Zwiększanie kompetencji wychowawczych znaczących osób dorosłych –rodziców i nauczycieli;
7)Wspieranie działań w ramach sportu szkolnego przez włączanie i angażowanie uczniów w różne formy aktywności ruchowej
i budowanie współpracy pomiędzy szkołą a szkolnymi i uczniowskimi klubami sportowymi.
Jedną z najważniejszych przyczyn sięgania przez młodzież po alkohol, dopalacze, narkotyki są zaburzone więzi emocjonalne
w rodzinie, dlatego też wskazać można zestaw uniwersalnych zasad, których przestrzeganie powinno być podstawą w każdym domu rodzinnym:
1)Mów dziecku, że jest dla ciebie najważniejszą osobą, że zależy Ci, by było zdrowe i szczęśliwe, poznaj jego przyjaciół, zainteresowania
i sposoby spędzania czasu wolnego;
2)Rozmawiaj z dzieckiem często, pytaj o jego zdanie, uważnie słuchaj, rozmawiaj także na trudne tematy –o narkotykach, alkoholu, dojrzewaniu;
3)Postaw jasne granice –wyraź zdecydowany sprzeciw wobec używania narkotyków i innych środków psychoaktywnych, podaj oczekiwania dotyczące godzin powrotu do domu, kontaktów z kolegami;
4)Porozmawiaj na temat nacisku i manipulacji ze strony grupy biorącej „dopalacze”, sprawdzaj na co wydawane jest kieszonkowe;
5)Doceniaj wysiłki w osiąganiu celów, chwal dziecko za sukcesy i odpowiedzialność -podnosisz tym jego poczucie własnej wartości;
6)Zapewniaj, że zawsze może liczyć na twoją pomoc w trudnych sytuacjach.
Niezależnie od funkcji pełnionej w procesie wychowawczym warto też pamiętać o kilku ważnych sprawach:
1)Bądź przykładem, postępuj tak, by być wiarygodnym. Dzieci są dobrymi obserwatorami i łatwo zauważą, gdy nie robisz tak, jak mówisz;
2)Wymagaj, ale stawiaj dziecku warunki możliwe do spełnienia;
3)Bądź konsekwentny, aby dziecko liczyło się z Tobą i wiedziało, że ustalone przez Ciebie normy w ważnych sprawach muszą być respektowane;
4)Poznaj przyjaciół i znajomych dziecka. Pamiętaj, że w tym wieku koledzy odgrywają dużą rolę i często mają duży wpływ
5)Szanuj prawo dziecka do własnych wyborów, opinii, dysponowania swoim wolnym czasem. Doradzaj, ale nie narzucaj swojej woli;
6)Nie bądź nadmiernie opiekuńczy, pozwól dziecku zdobywać doświadczenia; ono uczy się życia przede wszystkim robiąc nowe rzeczy, sprawdzając. Czasem popełnia przy tym błędy, bądź zatem czujny i w porę reaguj.
Niezależnie też od funkcji pełnionej w procesie wychowawczym dziecka (Rodzice/opiekunowie/ wychowawcy) są sytuacje, których nie wolno bagatelizować. Mamy prawo sądzić, że dzieckiem dzieje się coś niedobrego, gdy zauważyć można kilka z wymienionych niżej objawów równocześnie:
1)Dziecko oddala się od Ciebie, staje się obce, mimo, że wcześniej byliście blisko;
2)Ma kłopoty z nauką, choć wcześniej dobrze sobie radziło, wagaruje;
3)Unika rozmów, kontaktu, ,,kręci” w rozmowie, kłamie;
4)Jest niecierpliwe, rozdrażnione;
5)Jest na zmianę pobudzone lub ospałe, sypia o dziwnych porach;6)Znika często w ciągu dnia z domu pod dowolnym pretekstem i stara się unikać kontaktu po powrocie;
7)Wraca bardzo późno lub bez uzgodnienia nocuje poza domem;
8)Ma nowych znajomych, których nie chce zapraszać do domu;
9)Kwestionuje szkodliwość narkotyków, uważa że powinny być zalegalizowane;
10)Ma nadmierny apetyt lub nie ma apetytu;
11)Ma przekrwione oczy, zwężone lub rozszerzone źrenice, przewlekły katar;
12)W jego pokoju dziwnie pachnie, miewa fifki i fajki różnych kształtów, bibułki do skrętów, biały proszek, pastylki nieznanego pochodzenia, opalone folie aluminiowe, leki bez recept, nieznane chemikalia;
13)Z domu znikają pieniądze i wartościowe przedmioty.
Wychowywanie dziecka spoczywa przede wszystkim na rodzicach, jednakże szkoła powinna modelować, pokazywać wzorce, wzmacniać normy kulturowe. Poniżej przedstawiliśmy kilka ogólnych zaleceń dotyczących pracy z młodzieżą w ogóle. Szczegółowe wytyczne dotyczące naszej szkoły znajdują się w kolejnej części opracowania.
Jeśli jesteś opiekunem grupy, wychowawcą lub nauczycielem w szkole:
1)Prowadź działania integracyjne w grupie;
2)Sprawnie zarządzaj grupą;
3)Staraj się budować dobre relacje, (stwórz dobry klimat w grupie);
4)Buduj dobre relacje z rodzicami, by zachęcić ich do współpracy;
5)Reaguj na problemy młodzieży, udzielaj wsparcia w przeżywanych trudnościach;
6)Sprawdzaj z kim kontaktuje się młodzież;
7)Porozmawiaj o zagrożeniach, wyraź zdecydowany sprzeciw wobec używania narkotyków i innych środków psychoaktywnych;
8)Wyjaśnij, żeby dziecko bezwzględnie informowało bezpośrednio zarówno opiekuna jak i rodzica o wszelkich sytuacjach zagrożenia (np. obcy ludzie wokół szkoły, oddalanie się innych uczniów poza miejsce prowadzonych zajęć, rozmowy młodzieży o zakupach z nieznanego źródła, itp.).
Ponadto, stwórz dzieciom i młodzieży możliwość udziału w konstruktywnych i zdrowych formach aktywności, które sprzyjałyby rozwojowi i tym samym ograniczałyby sięganie po środki psychoaktywne:
Oferta może dotyczyć:
1)zajęć sportowych,
2)zajęć artystycznych,
3)wolontariatu.
Wnioski i zalecenia dotyczące naszej szkoły:
Analiza czynników ryzyka oraz czynników chroniących pozwoliła nam na stworzenie ogólnych wytycznych dotyczących działalności szkoły w zakresie przeciwdziałania zjawisku narkomanii. Podzielone one zostały podmiotowo, tzn. według poszczególnych grup członków społeczności szkolnej (uczniowie, rodzice, nauczyciele, środowisko lokalne). Pamiętać należy, że w dalszych pracach podział szczegółowych działań powinien odbywać się według typów działalności tj. wychowawcza, informacyjna, edukacyjna oraz profilaktyczna.
Uczniowie:
1)Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole w zakresie profilaktyki uzależnień;
2)Upowszechnianie programów edukacyjnych i działań alternatywnych do zachowań ryzykownych, rozwijających umiejętności psychologiczne i społeczne uczniów i wychowanków, promowanie wolontariatu;
3)Angażowanie uczniów i wychowanków w procesy podejmowania decyzji w szkole, aktywizacja samorządów uczniowskich i innych form działalności uczniowskiej;
4)Opracowanie i upowszechnianie zbioru oczekiwań, zasad i reguł, dotyczących zachowania w środowisku szkolnym, oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania –we współpracy z uczniami.
5)Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwijanie ich pasji i zainteresowań
w ramach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
Nauczyciele:
1)Monitorowanie rozpowszechnienia i używania substancji psychoaktywnych przez uczniów, w tym środków zastępczych i leków wydawanych bez wskazań lekarza używanych w celach pozamedycznych;
2)Realizacja edukacji zdrowotnej w szkole w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom;
3)Wdrażanie programów profilaktyki uzależnień z zakresu profilaktyki uniwersalnej;
4)Uwzględnianie rozpoznanych potrzeb i problemów uczniów w zakresie zapobiegania uzależnieniom w programie wychowawczo-profilaktycznym;
5)Podnoszenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnień;
6)Przygotowanie przez szkołę procedury postępowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń związanych ze środkami odurzającymi
i substancjami psychotropowymi, z uwzględnieniem zadań osób podejmujących interwencje;
7)Upowszechnianie przykładów dobrych praktyk prawidłowo opracowanego i realizowanego programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
8)Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nauczycielom i wychowawcom;
9)Doskonalenie umiejętności nauczycieli i specjalistów oraz innych pracowników szkoły i placówki w zakresie bezpiecznego funkcjonowania
w szkole i placówce uczniów i wychowanków;
10)Doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców i specjalistów w zakresie pracy z uczniami i wychowankami ze specjalnym
i potrzebami edukacyjnymi, w tym niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
11)Prowadzenie i wspieranie programów i działań profilaktyki selektywnej i wskazującej.
Rodzice:
1)Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców;
2)Upowszechnianie programów edukacyjnych i szkoleń rozwijających kompetencje wychowawcze rodziców;
3)Włączanie rodziców w procesy podejmowania decyzji w szkole i placówce oraz w ważne wydarzenia i działania na rzecz tworzenia bezpiecznej i przyjaznej szkoły i placówki;
4)Opracowanie i upowszechnianie zbioru oczekiwań, zasad i reguł, dotyczących zachowania w środowisku szkolnym, oraz konsekwencji
ich nieprzestrzegania –we współpracy z rodzicami;
5)Upowszechnianie programów rozwijających kompetencje wychowawcze i profilaktyczne rodziców w zakresie przeciwdziałania narkomanii;
6)Opracowanie i upowszechnianie publikacji i materiałów kierowanych do rodziców na temat ryzyka używania narkotyków;
7)Współpraca z rodzicami przy realizacji programów profilaktyki selektywnej i wskazującej, w szczególności dla dzieci i młodzieży
ze środowisk zmarginalizowanych, zagrożonych demoralizacją i wykluczeniem społecznym oraz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Środowisko lokalne:
1)Tworzenie warunków do uspołeczniania szkoły i poszerzania współpracy z instytucjami i podmiotami, które mogą wspierać działania szkoły
w środowisku lokalnym;
2)Opracowanie zasad współpracy szkoły z policją lub strażą miejską w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w szkole oraz na terenie szkoły;
3)Zintensyfikowanie współpracy szkół i placówek z gminą w sprawie realizacji zadań z zakresu profilaktyki narkomanii zawartych
w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii;
4)Współpraca szkół i placówek z instytucjami i podmiotami, które mogą wspierać działania szkoły lub placówki na rzecz przeciwdziałania narkomanii w środowisku lokalnym
I. Założenia ogólne:
Zgodnie ze wskazaniami działalność wychowawczo-profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
2) psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
3) społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
4) aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Szkoła prowadzi systematyczną działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli
i innych pracowników szkoły. Działalność ta odbywać się będzie w formie pogadanek, zajęć warsztatowych, treningów umiejętności, debat, szkoleń, spektakli teatralnych, festynów, a także w innych postaciach uwzględniających wykorzystywanie aktywnych metod pracy.
I. Zadania:
- Kształtowanie postaw społecznych i promowanie bezpiecznych zachowań. Rozwijanie i wspieranie działalności wolontariatu.
- Kształtowanie więzi z krajem ojczystym, poszanowanie dla dziedzictwa narodowego oraz innych kultur i tradycji.
- Budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia.
- Profilaktyka zagrożeń.
- Kształtowanie świadomości ekologiczne.
II. Sylwetka absolwenta:
Dążeniem Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Proszowicach jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę posiada następujące cechy:
- kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
- zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
- szanuje siebie i innych,
- jest odpowiedzialny,
- zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
- zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
- jest tolerancyjny,
- korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
- jest ambitny,
- jest kreatywny,
- jest odważny,
- jest samodzielny,
- posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce
o bezpieczeństwo własne i innych, - szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
- jest odporny na niepowodzenia,
- integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
- inne (ważne z perspektywy przyjętych wartości oraz celów wychowawczych i profilaktycznych szkoły).
III. Struktura oddziaływań wychowawczych:
- 1. Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
- 2. Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
- opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców ,
- opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją
i przestępczością - uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
- 3. Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjachzagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
- udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia;
- 4. Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
- rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
- przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
- zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
- są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
- współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi
z uczniami o specjalnych potrzebach, - wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych
- 5. Zespół wychowawców:
- opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjachzagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy
z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych, - analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
- ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
- przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
- inne, wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły.
Ponadto do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych należy:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły;
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.
- 6. Do zadań pedagoga szkolnego/psychologa należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły;
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy
w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów; - inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 7. Do zadań logopedy należy:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
- prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 9. Rodzice:
- współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- rada rodziców uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
- 10. Samorząd uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie
z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem, - uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
- może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
IV. Działania o charakterze wychowawczo-profilaktycznym i formy realizacji.
KSZTAŁTOWANIE POZYTYWNYCH POSTAW SPOŁECZNYCH I PROMOWANIE BEZPIECZNYCH ZACHOWAŃ
CELE |
ZADANIA |
FORMY I SPOSOBY |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Przygotowanie uczniów
|
Kształtowanie właściwych postaw
|
Udział w pracach samorządu szkolnego Udział uczniów w procesie planowaniapracy klasy, szkoły.
Reprezentowanie szkoły w czasie uroczystości lokalnych.
Pogadanki, akcje charytatywne.
Kodeks Ucznia,
Rozmowy na temat z ciekawych osób.
Realizacja projektów przedmiotowych, szkolnych. Indywidualna praca z uczniem wybitnie uzdolnionym - organizacja i uczestnictwo w różnego rodzaju konkursach. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień – zajęcia
Lekcje wychowawcze, pogadanki, prezentacje, gazetki szkolne – materiały informacyjne na temat niebezpieczeństw związanych z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych
Udział w lekcjach muzealnych,
Udział uczniów w procesie planowaniapracy klasy, szkoły.
Konkursy pięknego czytania w kl.1-3 Prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych dla dzieci. Spotkania z autorami książek dla dzieci.
Systematyczne korzystanie z biblioteki szkolnej.
Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kółek zainteresowań: Realizowanie tematyki z doradztwa zawodowego od oddziału przedszkolnego do klasy VIII;
Wspomaganie uczniów w wyborze dalszego kierunku kształcenia i wyboru zawodu;
Udzielanie indywidualnych porad w zakresie wyboru dalszej drogi rozwoju uczniom i ich rodzicom;
Organizowanie spotkań z absolwentami, którzy osiągnęli sukces zawodowy - promowanie dobrych wzorców; Organizowanie wyjazdów w celu poznania różnych zawodów.
Szczególny nacisk na tematykę i treści przekazywane uczniom w czasie zajęć wychowania do życia w rodzinie;
Uwzględnienie w planach pracy wychowawczej dla poszczególnych klasy tematyki związanej z wszechstronnym i bezpiecznym rozwojem uczniów. ; W czasie lekcji wychowawczych promowanie szacunku dla dobra wspólnego, kształtowanie postaw dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów;
Korelacja celów ze szkolnym programem doradztwa zawodowego. |
wychowawcy klas, nauczyciele, opiekun samorządu uczniowskiego, rodzice, nauczyciel wychowania do życia w rodzinie, doradca zawodowy;
|
Eksponowanie reguł kulturalnego zachowania, obyczajowości, norm aprobowanych społecznie.
|
|
Zachęcanie uczniów do podejmowania prac społecznie użytecznych Zaangażowanie w akcje profilaktyczne osób znanych, cieszących się autorytetem społecznym, jak również instytucje np. policja. Lekcje wychowawcze, pogadanki na temat wartości, zasad wolontariatu. Udział w akcjach charytatywnych, wolontariacie, rekolekcjach.
Prowadzenie zajęć ukazujących wzorce osobowe, właściwe zachowania
Percepcja wartościowych filmów, sztuk teatralnych, wystaw. Lekcje wychowawcze, pogadanki, apele szkolne.
Działania mające na celu wykazanie troski o wygląd sal, otoczenia szkoły. Scenki dramowe podczas apeli szkolnych
Omawianie z uczniami prawidłowego postępowania w trudnych sytuacjach.
Scenki dramowe podczas apeli szkolnych, lekcji z wychowawcą, pogadanki, zajęcia
Omawianie z uczniami prawidłowego postępowania w trudnych sytuacjach.
Promowanie akcji wolontariackich; Rozbudzanie empatii u uczniów; Wzmacnianie aktywności prospołecznej; |
wychowawcy klas, nauczyciele, samorząd uczniowski, rodzice
|
Rozwijanie zachowań asertywnych
|
- podejmowanie prób aktywizujących uczniów do organizowania różnych form pomocy.
|
Stawianie uczniów w hipotetycznych sytuacjach wymagających zajęcia określonego stanowiska, pogadanki na lekcjach, prelekcje specjalistów.
Udział w akcjach charytatywnych, wolontariacie, rekolekcjach.
|
wychowawcy klas, nauczyciele, pielęgniarka szkolna, rodzice
|
Integracja działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły i rodziców.
|
|
Na spotkaniach rodziców
Działania pracowników szkoły mające W formie ankiet lub wyrażania opinii
Wychowawcy klas konsultują Ankieta dla rodziców, uczniów i nauczycieli Współpraca z Radą Rodziców.
Na spotkaniach rodziców Prelekcje specjalistów, informacje przekazywane przez wychowawców.
Angażowanie rodziców do uczestnictwa Wręczenie rodzicom podziękowań |
wychowawcy klas, nauczyciele, rodzice
|
Informowanie rodziców uczniów o możliwościach uzyskania różnych form pomocy.
|
|
Uczniowie korzystają ze zwolnienia Uczniowie są dożywiani na terenie szkoły.
Rodzice uczniów i osoby spoza środowiska szkolnego korzystają z programu dla szkół.
Pogadanki na temat COVID19. |
wychowawcy klas, nauczyciele, rodzice
|
KSZTAŁTOWANIE WIĘZI Z KRAJEM OJCZYSTYM, POSZANOWANIE DLA DZIEDZICTWA NARODOWEGO
ORAZ INNYCH KULTUR I TRADYCJI
CELE |
ZADANIA |
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Kształtowanie poczucia przynależności
|
Organizacja i aktywny udział
|
Lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu, zajęcia lekcyjne W czasie zajęć szkolnych.
Kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły- reprezentowanie Szkoły
W czasie zajęć szkolnych. Konkurs wiedzy o Patronie.
Pielęgnowanie polskiej tradycji narodowej, wystawy, konkursy, apele, lekcje historii i wiedzy
Harmonogram wycieczek tematycznych dających uczniom możliwość poznania polskiego dorobku duchowego i materialnego. |
wychowawcy klas, nauczyciele, samorząd uczniowski,
|
Wprowadzenie Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie
|
|
Wycieczki lokalne, wystawki, gazetki, zajęcia dydaktyczne, tematyczne lekcje wychowawcze, lekcje historii i wiedzy
Organizacja imprez, uroczystości szkolnych i uczestnictwo.
|
wychowawcy klas, nauczyciele,
|
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii.
|
|
Pielęgnowanie polskiej tradycji narodowej, wystawy, konkursy, itp.
Warsztaty i lekcje kształtujące postawę tolerancji. |
wychowawcy klas, nauczyciele,
|
Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi
|
|
Korygowanie błędów językowych, sięganie po dobre wzorce literackie. Zwracanie uwagi na niestosowność słownictwa.
Konkursy pięknego czytania w kl.1-3 Prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych dla dzieci. Spotkania z autorami książek dla dzieci. Systematyczne korzystanie z biblioteki szkolnej.
Przeciwdziałanie nadmiernemu stosowaniu zwrotów obcojęzycznych – lekcje wychowawcze, lekcje języka polskiego, lekcje biblioteczne.
|
wychowawcy klas, nauczyciele,
|
BUDOWANIE POSTAWY PROZDROWOTNEJ I ZDROWEGO STYLU ŻYCIA
CELE |
ZADANIA |
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu. Promowanie zdrowego stylu życia.
|
rozwoju językowego uczniów.
|
Broszura informacyjna dla rodziców. -skuteczne dezynfekowanie mycie rąk; -dystans społeczny; -częste przebywanie na świeżym powietrzu; -stosowanie maseczek; Zapoznanie z regulaminem: -biblioteka; -dowozu, przywozu; -procedury kontaktu rodziców ze szkołą.
Realizacja zajęć wychowania fizycznego.
Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów
Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów oraz nauczycielami i wychowawcami.
Lekcje przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną. Wypracowanie nawyku mycia rąk. Pokaz mycia zębów – fluoryzacja. Lakowanie zębów. Lekcje wychowawcza – higiena ciała, Lekcja przyrody i wychowania do życia w rodzinie – higiena okresu dojrzewania.
Pogadanki na godzinach wychowawczych, organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym, konkursy.
Pogadanki z pielęgniarką, pracownikiem Sanepidu, lekarzem. Realizacja materiału programowego Przygotowanie zdrowego śniadania. Wspólne drugie śniadanie – śniadaniowa klasa, Program dla szkół
Konkurs na temat zasad zdrowego żywienia. Gazetka ścienna -Zdrowo jem, zdrowo żyję. Spotkanie z dietetykiem.
Uczestnictwo w zajęciach wychowania fizycznego oraz w zajęciach pozalekcyjnych promujących aktywny tryb życia (wycieczki, piesze, rowerowe, zajęcia sportowe). Realizacja programu Znajdź właściwe rozwiązanie Udział w międzyszkolnych imprezach sportowych, zawodach i rajdach rowerowych, zajęcia SKS.
Pogadanki, prelekcje dla uczniów Spotkanie z dermatologiem.
Pogadanki, gazetki ścienne, prelekcje dla dzieci.
Gazetki ścienne, pogadanki, filmy edukacyjne. Spotkania ze specjalistami: zajęcia warsztatowe. Lekcje wychowawcze, konferencje dla nauczycieli, prelekcje dla rodziców. Udział w programach prozdrowotnych |
Wychowawcy, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni
wychowawcy klas, nauczyciele, logopeda, pedagog szklony, pielęgniarka szkolna, koordynator Oświaty Zdrowotnej, dermatolog
|
Szkoła zapewnia uczniom poczucie bezpieczeństwa fizycznego
|
|
Prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego- zajęcia edukacyjne Nauczyciele zapoznają uczniów Przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową - uczniowie klasy IV. Spotkanie z Policjantami z Komendy Powiatowej Policji w Proszowicach, - udział w konkursie Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego, - udział w konkursach: Opracowanie i realizacja harmonogramu dyżurów nauczycielskich. Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi, z zasadami pierwszej pomocy. Zapoznanie z zasadami BHP na lekcjach, Zapoznanie z zasadami ewakuacji
Współpraca z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań W pracy z uczniami uwzględnia się orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz opinie PPP. Organizowanie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych lub dydaktyczno- wychowawczych dla uczniów posiadających opinie PPP, - opracowywanie programu IPET dla uczniów posiadających orzeczenie - organizowanie zajęć rewalidacyjnych, - organizowanie zajęć dla uczniów uzdolnionych oraz zajęć rozwijających umiejętność uczenia się, - dostosowanie wymagań edukacyjnych, - współpraca z rodzicami poprzez zebrania, rozmowy indywidualne, konsultacje i porady. |
wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szklony, rodzice, policja
|
PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ
CELE |
ZADANIA |
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Propagowanie świadomego wybierania programów TV właściwego korzystania
|
|
Pogadanki. Spotkania profilaktyczne Lekcje wychowawcze, lekcje informatyki, zajęcia wychowania
Kulturalne korzystanie z telefonów komórkowych, umiarkowane korzystanie z komputera, Internetu i gier komputerowych. Utrwalanie informacji o bezpiecznych zachowaniach podczas korzystania – lekcje wychowawcze, lekcje informatyki, wychowania do życia
Rozwijanie kompetencji cyfrowych nauczycieli.
Realizowanie tematyki godzin wychowawczych dotyczącej uzależnień, w tym uzależnień od telefonów, smartfonów.
Zorganizowanie prelekcji dla rodziców na temat negatywnego wpływu smartfonów.
Zorganizowanie Dnia Bezpiecznego Internetu.
Zapoznanie z działaniem elektronicznego dziennika.. Korzystanie z portali społecznościowych itp. Wykorzystanie narzędzi cyfrowych umożliwiających pracę zdalną |
wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szklony, rodzice, policja
wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szklony,
pedagog szklony,
wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szklony,
wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szklony,
Wszyscy nauczyciel. |
Stworzenie dobrej i przyjaznej atmosfery funkcjonowania ucznia .
|
- poznawanie sposobów zespołowego rozwiązywania konfliktów, - prowadzenie negocjacji, - uczenie się radzenia sobie w sytuacji zagrażającej życiu i zdrowiu.
|
Co to jest przemoc?–warsztaty, drama Pisanie scenariuszy do przeczytanych książek profilaktycznych, debaty na temat problemów na podstawie obejrzanych filmów,
Uczestnictwo w akcjach profilaktycznych i informacyjno-edukacyjnych na terenie szkoły, województwa, ogólnopolskich.
Współpraca z innymi instytucjami (innymi szkołami, kuratorium oświaty, poradniami, policją, samorządem itd.). Warsztaty organizowane przez pedagoga szkolnego, lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce.
Pogadanki na lekcjach, zajęcia w kołach zainteresowań. Udział w konkursach recytatorskich , ortograficznych, polonistycznych, teatralnych.
Lekcje ychowawcze, sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania.
Obserwacja zajęć pozalekcyjnych przerw, uroczystości i rozgrywek sportowych,
Lekcje wychowawcze. Zajęcia integracyjne Działania świetlicy szkolnej i pedagoga szkolnego |
wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szklony, rodzice, pracownicy niepedagogiczni
wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szklony, rodzice, |
Uzależnienia, rozpoznanie ich
|
|
Rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, suplementów diet, papierosów, alkoholu i narkotyków, dopalaczy): lekcje wychowawcze – pogadanki konkurs plastyczny, gazetki szkolne – materiały informacyjne, przygotowanie przedstawienia, spektakle profilaktyczne, pogadanka pielęgniarki szkolnej, prezentacja multimedialna, Konkurs wiedzy nt używek.
Kącik w bibliotece szkolnej na temat: Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić? Realizacja programów antynikotynowych -Nie pal przy mnie proszę - Znajdź właściwe rozwiązanie.
Udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów
Prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli
Przekazanie informacji na temat konsekwencji prawnych związanych Informowanie wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów
Współpraca i spotkania z kuratorem sądowym, lekarzem, psychologiem. Lekcje wychowawcze – pogadanki przygotowanie przedstawienia, prezentacja multimedialna.
Realizacja programów profilaktycznych odpowiednio do potrzeb, prowadzenie zajęć terapeutycznych z klasą, lekcje Kierowanie uczniów z rodzin problemowych na obozy terapeutyczne. Lekcje wychowawcze – pogadanki przygotowanie przedstawienia, prezentacja multimedialna |
wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szklony, pielęgniarka szkolna, rodzice, policja, psycholog, kurator sądowy |
Zapoznawanie uczniów |
(bezpieczne podróżowanie, wypoczynek nad wodą, nawiązywanie znajomości).
|
Zajęcia z pomocy przedmedycznej: - pogadanki, - filmy instruktażowe. Ćwiczenia ewakuacyjne na wypadek konieczności opuszczenia szkoły. Pogadanki na temat zachowania zgodnego z regulaminami pracowni biologicznej, fizycznej, chemicznej, itp. Zapoznawanie z przepisami BHP, drogami ewakuacyjnymi w szkole.
Pogadanki, prelekcje - spotkania z policjantem, strażakiem.
Rozmowy na lekcjach wychowawczych oraz pozostałych lekcjach. Prezentacje, pogadanki na temat bezpieczeństwa na wsi, podczas prac polowych oraz zabaw w gospodarstwie rolnym. Spotkanie z pracownikiem KRUS-u. Spotkanie ze strażakiem. |
wychowawcy klas, nauczyciele, pielęgniarka szkolna, rodzice, koordynator Oświaty Zdrowotnej, pracownicy niepedagogiczni, policja dyrektor szkoły pracownik KRUS-u przedstawiciel Straży Pożarnej
|
Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi. |
Wychowawczych.
pedagogicznego, szczególnie |
Organizacja zajęć: dydaktyczno – wyrównawczych, zajęć korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, terapia integracji sensorycznej.
Indywidualne rozmowy z pedagogiem, wychowawcami. Współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, poradnią specjalistyczną.
Bieżące informowanie rodziców Indywidualne rozmowy z uczniem Konsultacje dla rodziców. Zapoznanie rodziców z Konwencją Doskonalenie kompetencji nauczycieli rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego poprzez uczestnictwo formach doskonalenia: kursach, szkoleniach. Dostarczenie aktualnych informacji rodzicom, nauczycielom, opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych
Systematyczne monitorowanie i diagnoza środowiska rówieśniczego uczniów.
Wsparcie i pomoc kierowana do uczniów w bieżącej pracy pedagoga szkolnego.
Informacja na szkolonej stronie internetowej w zakresie możliwości uzyskania instytucjonalnego wsparcia dla dziecka i rodziny poza szkołą. Wykorzystanie ogólnodostępnych zasobów Ministerstwa Edukacji i Nauki w zakresie wdrażania możliwych form wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli w pandemii: |
dyrektor szkoły wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny, rodzice,
|
Przeciwdziałanie przemocy |
|
Ochrona ofiar przemocy: rozmowy W razie konieczności wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Proszowicach
Pogadanki, warsztaty, lekcje wychowawcze. |
dyrektor szkoły wychowawcy klas, nauczyciele, rodzice, policja,
|
WYCHOWANIE EKOLOGICZNE
CELE |
ZADANIA |
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Kształtowanie świadomości ekologicznej |
|
Realizacja programów ekologicznych. Lekcje przyrody, biologii, geografii. Udział w akcjach np.: zbiórka surowców wtórnych, porządkowanie terenu przyszkolnego Sadzenie roślin na terenie szkoły
Udział w programach edukacyjnych: Znajdź właściwe rozwiązanie
Organizowanie zajęć w terenie.
Organizacja szkolnych konkursów ekologicznych.
Pogadanki tematyczne. Przygotowanie gazetek tematycznych Utrzymanie porządku w klasie, szkole Udział w akcji wiosenne i jesienne Sprzątanie Świata.
Organizowanie zajęć w terenie. Pogadanki tematyczne. Organizacja szkolnych konkursów ekologicznych.
Organizowanie zajęć w terenie. Pogadanki tematyczne. Organizacja szkolnych konkursów ekologicznych.
Organizowanie zajęć w terenie. Pogadanki tematyczne. Organizacja szkolnych konkursów ekologicznych.
Organizowanie zajęć w terenie. Pogadanki tematyczne. Organizacja szkolnych konkursów ekologicznych.
Organizowanie zajęć w terenie. Pogadanki tematyczne. Organizacja szkolnych konkursów ekologicznych.
|
wychowawcy klas, nauczyciele, rodzice, koordynator Oświaty Zdrowotnej,
|
- VI. Szkoła będzie kontynuowała współpracę z następującymi instytucjami:
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Proszowicach,
- Starostwo Powiatowe w Proszowicach,
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
- Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Proszowicach,
- Komenda Powiatowa Policji,
- Państwowa Straż Pożarna,
- Centrum Kultury i Wypoczynku w Proszowicach,
- Ośrodek Zdrowia w Proszowicach,
- Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Proszowicach,
- Lokalne ośrodki pomocy społecznej (Caritas),
- Rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły;
Poprzez:
- uczestnictwo w spektaklach teatralnych o charakterze profilaktycznym,
- udział w spotkaniach poświęconych problemom zdrowotnym,
- udział w konkursach organizowanych przez placówki kulturalno-oświatowe,
- uczestnictwo w seansach filmowych o charakterze profilaktycznym,
- pomoc uczniom przejawiającym trudności w zachowaniu i nauce,
- pomoc dzieciom z rodzin uzależnionych i patologicznych,
- udzielanie pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej,
- udział w spotkaniach organizowanych przez psychologów, pedagogów, lekarzy specjalistów;
- VII. Ustalenia końcowe
Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły. Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji. Za realizację poszczególnych zakresów odpowiedzialni są nauczyciele zadeklarowani bądź zaproponowani przez Dyrektora Szkoły.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Proszowicach jest otwarty, może być modyfikowany w trakcie realizacji.
Program Wychowawczo- Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Proszowicach został przez Radę Pedagogiczną pozytywnie zaopiniowany Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 11 w dniu 29.09.2022 r oraz przedstawiony Radzie Rodziców w dniu 28.09.2021 r
Przewodniczący Rady Pedagogicznej: Bernadeta Gruszka
Przewodniczący Rady Rodziców: Magdalena Lewandowska
Rada Rodziców Rada Pedagogiczna Samorząd Uczniowski