Pomoc Psychologiczno- Pedagogiczna
Program Pedagoga Szkoły Podstawowej nr 1 w Proszowicach
Cele ogólne:
- Diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów
- Monitorowanie oraz udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb podopiecznych
- Podejmowanie działań o charakterze profilaktycznym
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczej w szkole
- Podejmowanie działań z zakresu poradnictwa dla nauczycieli oraz rodziców uczniów
- Budowanie u uczniów postawy tolerancji, tak by szanowali oni prawo innych do odmiennego zdania, sposobu zachowania i przekonań.
- Prowadzenie działalności ukierunkowanej na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów pochodzących z rodzin o trudnej sytuacji materialnej oraz rodzin niewydolnych wychowawczo.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wie, że wymagania edukacyjne stawiane przed nim są adekwatne do jego indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych,
- doświadczający niepowodzeń edukacyjnych oraz wykazujący zaburzenia zachowania lub emocji objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub instytucjach z nią współpracujących,
- w szkole ma zaspokajane potrzeby, takie jak: potrzeba bezpieczeństwa, przynależności, szacunku i uznania oraz potrzeba samorealizacji,
- potrafi współpracować z innymi, zarówno w sytuacjach nauki i zabawy, jak i w różnych sytuacjach życiowych,
- potrafi ocenić, co jest dobre, a co złe w relacjach z drugim człowiekiem
- zna zagrożenia wynikające z zażywania substancji psychoaktywnych oraz wie, jak dbać o swoje bezpieczeństwo w Internecie,
- wie, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji, gdy zetknie się z przejawami agresji fizycznej lub werbalnej oraz innymi sytuacjami, w których ktoś narusza jego dobra osobiste lub dobrostan psychiczny albo godność innych ludzi,
- szanuje innych ludzi, niezależnie od ich poglądów, rasy, wyglądu, wyznawanej religii itp.
- wzmacnia zdolności koncentracji uwagi,
- usprawnia pamięć,
- rozwija funkcje wzrokowe, słuchowe i ruchowe,
- ćwiczy umiejętność pisania i czytania,
- uzupełnia braki w zakresie wiedzy z języka polskiego-gramatyka,,teoria literatury, formy wypowiedzi pisemnej,
- utrwala znajomość zasad ortograficznych i interpunkcyjnych,
- ćwiczy umiejętność czytania ze zrozumieniem, argumentowania i wnioskowania.
Rodzice:
- otrzymują pomoc w sytuacjach borykania się z problemami wychowawczymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi,
- znają oraz - w razie potrzeby - korzystają z dostępnych form wsparcia materialnego.
Nauczyciele:
- otrzymują pomoc w sytuacjach borykania się z problemami wychowawczymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi,
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa zindywidualizowana ze względu na zadanie,
- grupowa zindywidualizowana ze względu na stopień trudności.
Metody:
- projekcyjne,
- narracyjne,
- burza mózgów,
- mapy pojęciowe i mentalne,
- niedokończonych zdań,
- drzewko decyzyjne,
- drama,
- ćwiczenia przekraczające linię środka,
- ćwiczenia energetyzujące,
- ćwiczenie zwiększające pozytywne nastawienie,
- ćwiczenia graficzne, manualne,
- ćwiczenia funkcji wzrokowych i koordynacji wzrokowo-słuchowej.
Środki dydaktyczne:
- Karty pracy na podstawie: „Czy wiesz, co czujesz?” Paul Stallard,
- Scenariusze zajęć w oparciu o: „Gry i zabawy interakcyjne” Klaus Vopel,
- „Nie ucz mnie, ale pozwól i pomóż mi się uczyć” Sabine Alex, Klaus Vopel
- „Ćwiczenia grafomotoryczne” Hana Tymichova
- Karty pracy „Ćwiczę koncentrację”
- „Chodzą słuchy” – ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową
- „Kombinatoryka wyrazowa”
- Warsztat grafomotoryczny
- Domina logopedyczne
- Memory - tabliczka mnożenia
- Piramidy ortograficzne
- „Szlaczki-zygzaczki”
- „Dyktanda graficzne”
- “Techniki i metody efektywnego uczenia się”- pakiet materiałów :Grupa bawi się i pracuje”,
- “Czytam, rozumiem, wiem” Teksty i ćwiczenia dla uczniów z trudnościami w czytaniu,
- “Radzę sobie coraz lepiej “- Ćwiczenia w nauce czytania i pisania,
- Strony internetowe: SuperKid.pl, cauchy.pl, buliba.pl, adonai.pl, matzo.pl, dyktanda.net, dyktanda.pl
Treści kształcenia:
1.Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe i koordynację wzrokowo-słuchową:
- wyznaczanie granic wyrazów w tekście napisanym bez przerw, wstawienie znaków interpunkcyjnych w odpowiednich miejscach,
- domino obrazkowe, literowe lub sylabowe,
- czytanie tekstu napisanego różną czcionką,
- usuwanie z tekstu wyrazów, które są niepotrzebne.
- wyszukiwanie innych słów, które ukryły się w wyrazach, np. „Jakie słowa kryją się w wyrazach: waleń, obibok, zlewozmywak, słońce, kotwica?”.
- wyszukiwanie różnic w obrazkach lub słowach- SuperkKid.pl ( zabawy on-line- znajdź różnice),
- porządkowanie historyjek obrazkowych,
- opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazkach,
- układanie ilustracji po uprzednim jej przecięciu,
- nazywanie czynności przedstawionych na rysunkach,
- łączenie kropek,
- odtwarzanie z pamięci prostych układów przedmiotów,
- segregowanie liter, np. „Z rozsypanych liter otocz kółkiem wszystkie literki K”,
- wyszukiwanie tej samej litery lub cyfry bądź układu cyfr, liter w tekście.
- wyodrębnianie sylab w wyrazach,
- wyszukiwanie w tekście takich samych wyrazów lub wyrazów podobnych
- układanie z podanych słownie wyrazów jak największej ilości nowych wyrazów,
- wymyślanie słów, które kończą się na ostatnią sylabę wyrazu podanego wcześniej przez innego ucznia (wyrazowe domino).
- napisanie planu wydarzeń lub wykonanie ilustracji do przeczytanego na głos przez nauczyciela fragmentu tekstu.
- liczenie słów w zdaniu,
- układanie wyrazów z sylab lub uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami.
2. Ćwiczenia graficzne, manualne, przekraczające linię środka:
- kreślenie w powietrzu dużych kulistych kształtów obiema rękami,
- kreślenie leniwych ósemek w trzech płaszczyznach,
- kreślenie równocześnie obiema rękami określonych wzorów, ruchy,
- naprzemienne, dyrygowanie w takt muzyki Mozarta,
- usprawnianie ręki dominującej poprzez: rysowanie po śladzie, rysowanie,
- szlaczków, odwzorowywanie tekstu,
- rozwiązywanie labiryntów na platformie Superkid.pl, cauchy.pl
- pogrubianie konturów rysunków,
- dyktanda graficzne,
- rozpoznawanie przedmiotów z zawiązanymi oczami,
- pisanie alfabetu bez odrywania ręki.
3. Ćwiczenia energetyzujące, zwiększające pozytywne nastawienie:
- kapturek myśliciela,
- słoń,
- pozycja Dennisona,
- ziewanie,
- pompowanie piętą,
- pisanie nosem.
4. Ćwiczenia na czytanie ze zrozumieniem:
- wypełnianie luk w tekście,
- nadawanie tytułów akapitom przeczytanego tekstu,
- rozwiązywanie rebusów,
- tworzenie pytań do przeczytanego tekstu, argumentowanie, wnioskowanie.
- zadawanie pytań do czytanego tekstu o charakterze ogólnym, szczegółowym,
- wykonywanie rysunku lub pracy zgodnie z danymi zawartymi w tekście (opis, instrukcja)
- uzupełnianie brakujących wyrazów zgodnie z tekstem,
- opowiadanie czytanego tekstu,
- wykonywanie testów czytania ze zrozumieniem,
- głośne czytanie tekstów z właściwą intonacją.
5. Ćwiczenia ortograficzne:
- praca ze słownikiem ortograficznym,
- krzyżówki ortograficzne,
- uzupełnianie dyktand na platformie : dyktanda.net, dyktanda.pl, ortografka.pl
- tworzenie wyrazów pokrewnych do wyrazów z trudnością ortograficzną, np. marzec – marcowy.
- podanie zasad ortograficznych uzasadniających pisownię trudnego wyrazu,
- tworzenie wymyślonych zasad pisowni na zasadzie skojarzeń,
- zapisywanie wyrazów z trudnością ortograficzną.
- pisownia rzeczowników własnych i pospolitych,
- pisownia „nie” z różnymi częściami mowy,
- pisownia form trybu przypuszczającego,
- pisownia wyrażeń przyimkowych, liczebników,
- zastosowanie przecinka w zdaniu pojedynczym i złożonym,
- dzielenie wyrazów przy przenoszeniu.
6. Pisanie – tworzenie tekstu z uwzględnieniem kompozycji:
- pisanie krótkich ,spójnych wypowiedzi na określony temat.
- zasady pisania np. listu, opisu przedmiotu, opowiadania, ogłoszenia, planu wydarzeń, instrukcji, charakterystyki, streszczenia, sprawozdania, listu oficjalnego.
7.Zagrożenia wynikające z zażywania substancji psychoaktywnych
przyczyny eksperymentowania ze środkami uzależniającymi
mechanizm uzależnienia
niszczący wpływ substancji psychoaktywnych na rozwój fizyczny i psychiczny młodego organizmu.
8. Bezpieczne korzystanie z Internetu:
- zawieranie znajomości,
- publikowanie zdjęć
- zamieszczanie filmów
- poszanowanie własności intelektualnej
- do kogo zwrócić się o pomoc, gdy uczeń czuje, że jego bezpieczeństwo w Internecie jest zagrożone.
9.Agresja fizyczna i werbalna- co to jest, jak przeciwdziałać, gdzie szukać pomocy?
- formy agresji fizycznej oraz werbalnej
- przyczyny zachowań agresywnych
- zasady reagowania w sytuacji bycia ofiarą lub świadkiem zachowań agresywnych
- sposoby konstruktywnego rozładowywania napięć emocjonalnych
10.Tolerancja, szacunek i poszanowanie godności drugiego człowieka oraz właściwe współdziałanie w zespole klasowym, koleżeńskim, szkolnym i pozaszkolnym
- budowanie adekwatnej samooceny
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole
- efektywne komunikowanie się: zasady formułowania komunikatów “Ja”
- postawy asertywne, czym postawa asertywna różni się od postawy agresywnej i uległej?
- sposoby rozwiązywania konfliktów
- co to znaczy być tolerancyjnym?
1.Praca z dzieckiem:
- Diagnoza potencjalnych możliwości dziecka-ankiety, rozmowy, obserwacje, kwestionariusze, rysunki itp.
- Diagnoza trudności emocjonalnych dziecka - obserwacja w klasie, na przerwie, wywiad z rodzicem, nauczycielem.
- Zajęcia z dziećmi – korekcyjno-kompensacyjne, socjoterapeutyczne, indywidualne, rewalidacyjne.
- Zajęcia z klasami - profilaktyczne, wychowawcze, rozwijające możliwości.
- Rozmowy terapeutyczne i zajęcia o charakterze terapeutycznym z dziećmi.
- Rozmowy wychowawcze.
2. Praca z rodzicami:
- Indywidualne spotkania z rodzicami.
- Udzielanie informacji zwrotnych na temat przebiegu pracy z dzieckiem, ukierunkowywanie oddziaływań rodzicielskich.
- Wsparcie w sytuacjach trudnych wychowawczo i losowo, kierowanie do specjalistów- w zależności od potrzeb.
3. Współpraca z wychowawcami klas, nauczycielami i pedagogiem szkolnym:
- Wywiady na temat funkcjonowania społecznego i emocjonalnego dziecka.
- Konsultacje w celu ustalenia optymalnych sposobów oddziaływań z wychowawcami i pedagogiem szkolnym.
- Interwencje wychowawcze.
- Udział w opracowywaniu programu profilaktyki uzależnień i rozwoju umiejętności społecznych obejmującego problem uzależnienia od alkoholu i narkotyków w ramach miejskiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych- „Czy wiesz co czujesz?”.
- Diagnoza sześciolatków- diagnoza i analiza gotowości szkolnej dzieci sześcioletnich.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniom w trakcie bieżącej pracy oraz w formie:
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych - organizuje się je w szkole dla uczniów, którzy mają trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Zajęcia prowadzone są przez nauczyciela właściwych zajęć edukacyjnych. Liczba uczestników zajęć wynosi od 4 do 8 uczniów.
zajęć korekcyjno-kompensacyjnych - organizuje się je w szkole dla uczniów z zaburzeniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w nauce, które uniemożliwiają im uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej; liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 5 uczniów.
zajęć rozwijających kompetencje społeczne - organizuje się je dla uczniów mających problemy w nawiązywaniu satysfakcjonujących relacji w grupie rówieśniczej; liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów.
Rewalidacja indywidualna - jest to oddziaływanie zmierzające do przywrócenia pełni sił osobom osłabionym poważną choroba lub urazami.
Celem zajęć rewalidacyjnych nie jest wyrównywanie braków. Rewalidacja przystosowuje upośledzonego do życia w społeczeństwie. Jej celem jest stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego co w nim jest najlepsze.
Główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:
- Maksymalne usprawnianie, rozwijanie tych wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone.
- Optymalne korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych, defektów i zniekształceń.
- Kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie.
- Dynamizowanie rozwoju (stymulowanie).
- zajęciach rewalidacyjnych dla danego ucznia po wcześniejszej diagnozie decydują: lekarz , psycholog, wychowawca klasy oraz nauczyciel rewalidacji.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe
i intensywne działania, mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego, od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, a także pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka polega na:
- wczesnej, wielospecjalistycznej diagnozie stanu dziecka, którego rozwój przebiega nieprawidłowo
- wczesnej, wielospecjalistycznej terapii nastawionej na potrzeby dziecka
- systematycznej ocenie postępów w rozwoju dziecka
- wspieraniu rodziców, podnoszeniu ich kompetencji opiekuńczo-rehabilitacyjno-wychowawczych
PRZEWIDYWANE EFEKTY PROWADZONEJ TERAPII:
Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju:
- wcześniej zdobywają sprawność w okresie samoobsługi
- stają się bardziej sprawne ruchowo, dojrzalsze poznawczo i emocjonalnie
- uzyskują gotowość do przebywania w nowym środowisku
- łatwiej nawiązują kontakty rówieśnicze
- są lepiej przygotowane do rozpoczęcia systematycznej nauki szkolnej
Program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Cele główne:
- Pomoc uczniowi w przezwyciężaniu trudności w opanowaniu określonych umiejętności.
- Budowanie u dziecka adekwatnej samooceny.
- Stworzenie uczniowi możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, emocjonalnego i społecznego.
Cele szczegółowe:
- stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia
- usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjnych i motorycznych
- przezwyciężanie trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania
- zaspokojenie potrzeb rozwojowych dziecka poprzez uwzględnienie specyfiki jego trudności w nauce oraz dostrzeganie mocnych stron
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego
- kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce posiadanej wiedzy
- wzbogacanie słownika uczniów
- rozbudzanie motywacji do pracy nad wyrównywaniem braków
- wdrażanie do samodzielności w pracy
- utrwalenie podstawowych zasad ortograficznych
- doskonalenie umiejętności samokontroli pisanych tekstów.
Metody:
- oparte na praktycznej działalności uczestników zajęć
- oparte na obserwacji, np.: pokaz
- oparte na słowie: praca z książką, opowiadanie
- aktywizujące: gry dydaktyczne
Środki dydaktyczne:
- mozaiki,
- układanki – „Tangram”,
- „warsztat grafomotoryczny” – gumowe plansze i białe kredki,
- pisaki suchościeralne i plastikowe osłonki z wymiennymi kartami do rysowania po śladzie,
- materiały z opracowań: „Zwierzaki-figuraki”, „Szlaczki-zygzaczki”, „Dyktanda graficzne”, „Chodzą słuchy”, „Perskie oko”, „Kombinatoryka wyrazowa”, „Chcę dobrze czytać”, „Ćwiczę koncentrację”;
- loteryjki sylabowe – seria I i II,
- loteryjki obrazkowo-sylabowe,
- domino obrazkowe i wyrazowe, gry edukacyjne, np. „Ściganka”, „Kosmici”, „Sylaby”, „Bingo”, „Bystre oczko”, „Memory”; zestawy „Logico”, „Pus”, „Windy sylabowe”, „Pociągi”, „Tarcze”, „Piramida matematyczna”, „Piramida ortograficzna” itp.
Zadania terapeutyczne:
- Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową, pamięć wzrokową oraz orientacje przestrzenną w oparciu o:
- materiał bezliterowy:
- składanie obrazków z części
- praca z układankami typu mozaika, tangram
- układanie historyjek obrazkowych
- odwracanie obrazków, umieszczonych na przezroczystych planszach tak, by każdorazowo dopasować je do wzoru będącego tłem
- poszukiwanie takich samych wzorów, dolnej lub górnej, prawej lub lewej części rysunku
- zabawy zręcznościowe: trafianie piłeczką do obręczy, praca grupowa nad utrzymaniem piłeczki na stelażu podtrzymywanym przez kilkoro uczniów
- wskazywanie prawej i lewej strony ciała
- materiał literowy:
- czytanie wyrazów, zdań i tekstów
- układanie zdań z rozsypanek wyrazowych
- uzupełnianie luk w zdaniach
- poszukiwanie takich samych układów sylab
- tworzenie nowych wyrazów z pierwszych liter przeczytanych słów
- poszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną sylabą danego słowa
- Ćwiczenia sprawności manualnej:
- układanki płaskie
- budowanie z drobnych klocków
- lepienie i wałkowanie plasteliny
- nawlekanie koralików
- przewlekanie sznurówek
- Podnoszenie sprawności grafomotorycznej:
- pisanie po śladzie
- rysowanie szlaczków
- rysowanie w kratkach według wzoru
- łączenie kropek według wskazówek
- rysownie miękkimi kredkami akwarelowymi po gumowych planszach
- rysowanie pisakami po plastikowych planszach z wymiennymi wkładami
- rysowanie po śladzie z wykorzystaniem kart pracy umocowanych na tablicy
- Usprawnianie funkcji słuchowych: doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci słuchowej:
- wyróżnianie wyrazów w zdaniu
- wyróżnianie sylab: zabawa w kończenie słów
- układanie wyrazów z sylab
- układanie nowych wyrazów ze wskazanych sylab lub głosek podanych słów
- wyróżnianie głosek: wskazywanie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie
- poszukiwanie ukrytych słów
- „rozszyfrowywanie” wyrazów
- porównywanie słów różniących się jedną głoską lub mających jedną wspólną głoskę
- nauka na pamięć krótkich rymowanek
- powtarzanie wyrazów odczytanych przez nauczyciela
- powtarzanie zdań
- powtarzanie ciągów sylab
- Doskonalenie techniki i tempa czytania:
- czytanie sylab i wyrazów
- czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami – korzystanie z płytek uwidaczniających poszczególne sylaby w czytanym tekście
- ćwiczenia w głośnym i cichym czytaniu ze zrozumieniem – wykonywanie samodzielnie odczytanych poleceń, dobieranie prawidłowych odpowiedzi do pytań
- wykonywanie zadań polegających na rozdzielaniu połączonych ze sobą słów oraz wyznaczaniu granicy zdań.
- Przezwyciężanie specyficznych błędów i trudności w pisaniu:
- ćwiczenia w pisaniu z zachowaniem właściwego kształtu liter, ich połączeń w wyrazach, właściwego rozmieszczenia na kartce i położenia w liniaturze – polisensoryczne utrwalanie cech dystynktywnych liter
- korygowanie uchwytu narzędzia pisarskiego
- ćwiczenia doskonalące płynność i tempo pisania
- ćwiczenie umiejętności pisania ze słuchu i z pamięci
- pisanie dyktand, których podsumowaniem jest autokorekta; poszukiwanie zasad poprawnej pisowni, dzięki którym można wyjaśnić pisownię określonych wyrazów
- polisensoryczne utrwalanie zasad poprawnej pisowni poprzez wykorzystanie „Kart orto-magicznych”
- sprawdzanie poprawnej pisowni w słowniku ortograficznym
- Kształcenie i doskonalenie umiejętności liczenia i wykonywania działań matematycznych
- ćwiczenia operacyjnego rozumowania na konkretach w oparciu o liczmany
- ćwiczenia rachunku pamięciowego
- rozwiązywanie prostych zadań tekstowych
- odczytywanie godzin na zegarze
- ćwiczenia w dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu – praca w oparciu o karty pracy i ćwiczenia on-line ( www.superkid.pl)
- porównywanie różnicowe i ilorazowe
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się:
- wzbogacanie słownictwa
- stosowanie określeń kierunkowo-przestrzennych
- stosowanie kilkuzdaniowej formy wypowiedzi na dany temat
- ćwiczenia w rozpoznawaniu poznanych części mowy
- Trening koncentracji uwagi:
- stosowanie technik relaksacyjnych
- zwracanie uwagi na koncentrowanie się na danej czynności
- porządkowanie historyjek obrazkowych
- trening behawioralny z wykorzystaniem żetonów
- ćwiczenia ukierunkowane na utrzymaniu poziomu koncentracji niezbędnego do wykonania zadania: dyktanda graficzne, odliczanie dodając lub odejmując określoną liczbę elementów, gra „Kosmici”, praca z wykorzystaniem program komputerowego „Porusz umysł”
Procedury osiągania celów:
- systematyczne uczęszczanie na zajęcia;
- aktywny udział w zajęciach;
- wykorzystanie na zajęciach różnorodnych pomocy dydaktycznych;
- zachęcanie do wypowiadania się – zmniejszanie lęku przed ekspozycją społeczną ;
- stwarzanie sytuacji do swobodnych wypowiedzi dzieci i słuchania ich;
- wspólna dyskusja nad rozwiązaniem problemu
- zauważenie postępów i sukcesów w pracy uczniów;
- udzielanie pochwał, stosowanie nagród.
Treści programu będą realizowane w dowolnej kolejności i dostosowane do potrzeb, możliwości i zainteresowania uczniów.
_________________________________________________________________________________________________________
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach do zadań psychologa należy:
- Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianie ich zaspokojenia.
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, dotyczących uczniów, w tym, diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia.
- Wspieranie ucznia z uzdolnieniami.
- Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kolejnego etapu nauki.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia.
- Wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach profilaktyczno-wychowawczych, wynikających z programu wychowawczego szkoły.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
- Umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
- Współpraca z pedagogiem szkolnym oraz instytucjami wspierającymi szkołę.
Zadania, o których mowa, są realizowane we współpracy z:
- Dyrekcją szkoły
- Rodzicami
- Nauczycielami i innymi pracownikami szkoły
- Nauczycielami i pracownikami innych szkół
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- Poradniami specjalistycznymi
- Innymi podmiotami, działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
Opieka psychologiczna obejmuje:
- Działania diagnozujące trudności w nauce i zachowaniu.
( wczesne rozpoznawanie deficytów rozwojowych uczniów) - Pomoc w rozwiązywaniu problemów uczniów i ich rodzin.
(poradnictwo wychowawcze) - Psychoedukacja i psychoprofilaktyka.
( profilaktyka uzależnień, zagrożeń w sieci, przemocy w rodzinie, złego dotyku, agresji) - Wspomaganie nauczycieli w trudnych sytuacjach wychowawczych.
Psycholog radzi:
Kilka zasad dla rodziców:
- Bądź przykładem
- Wymagaj (stawiaj warunki możliwe do spełnienia)
- Bądź konsekwentny
- Poznaj przyjaciół i znajomych dziecka
- Szanuj prawo dziecka do własnych wyborów, opinii, dysponowania wolnym czasem
- Nie bądź nadmiernie opiekuńczy – dziecko zdobywa doświadczenie, uczy się życia robiąc nowe rzeczy
- Jasno określaj zasady dotyczące życia w domu oraz stosowania środków odurzających i innych używek
- Ucz jak przezwyciężyć trudności i radzić sobie w trudnych sytuacjach
Czego potrzebuje dziecko od rodzica:
- Poczucia więzi i przynależności do rodziny – pragnie czuć się kochane, rozumiane i że może liczyć na wsparcie rodziców.
- Potrzebuje szacunku, przyjaznej atmosfery w domu – poczucia bezpieczeństwa
- Poczucia własnej wartości – pragnie, aby docenić jego wysiłki w osiąganiu sukcesów oraz nie odrzucać go, gdy coś się nie uda
- Wiarygodności – pragnie mieć pewność, że zachowujemy się tak jak mówimy, ale również, że potrafimy przyznać się do własnych słabości, niewiedzy i błędów
- Sprawiedliwego traktowania – przekonania, że rodzice w niejasnej sytuacji zareagują w oparciu o wnikliwe rozpatrzenie spraw
- Stanowczości w ważnych sprawach – potrzebuje jasno określonych reguł i konsekwencji w ich przestrzeganiu
- Poszanowania intymności i dyskrecji – pragnie mieć pewność, że granice jego prywatności są przez nas respektowane.
Jak być bliżej dziecka?
- Rozmawiaj ze swoim dzieckiem zawsze, wszędzie i o wszystkim
- Postaraj się znaleźć dla niego czas
- Nie bagatelizuj problemów swojego dziecka
- Staraj się go zrozumieć
- Chwal swoje dziecko, doceniaj jego starania
- Obserwuj i dostrzegaj wszelkie zmiany zachowania, aby móc zareagować
- Okazuj zainteresowanie jego sprawami, ale nie wypytuj natarczywie
- Opowiadaj dziecku o tym, co dzieje się u ciebie (kłopoty, plany)
- Pytaj się o zdanie w różnych sprawach – pokazuj że liczysz się z jego opinią
- Nie oceniaj i nie porównuj dziecka z innymi
- Opowiadaj o swoich doświadczeniach i wspomnieniach z młodości. Pokazuj, że również popełniałeś błędy i uczyłeś się podejmować trudne decyzje
- Zadbaj o to, aby w waszym domu nie było tematów tabu – rozmawiajcie na każdy temat, nie unikajcie tych trudnych
Zachęcamy do współpracy
Pedagog szkolny